روستای عین الدین

بو وئبلاگ دا قصدیمیز بودور كی دونیای مجازی ده بیر بیریمیز ایله ایلگی ده اولاق

بیر نئچه شكیل

0 گؤروش
یازار:‌ كند اوشاقي

سالاملار سایین اوخوجولار

بوگون قصدیم بودور كی نئچه شكیل وئبلاق دا قویام

 

ایلك شكیل دوكتور كوهستانی جنابلاری نین تبریز دانیشگاهین اؤیرنجی لری ایله گؤروشو انتخابات اوچون دور. بو سیز و بودا شكیل

دوكتور كوهستانی جنابلاری نین اریرنجی لر ایله گؤروشو

اگر یادینیزدا اولسا قاباقكی یازی لاریم دا دئمیشدیم كی قیشین گؤنونده ایستیرلر اسفالت تؤكسون لر و خاطیریزدا اولسا یازمیشدیم كی بیر ایری توپراق دئدیلر گرك اولا ایندی تازا گلن توپراق لارین شكیل لرین بوردا گؤره بیلرسیز

آسفالت كاری در زمستانآسفالت كاری در زمستانآسفالت كاری در زمستان

 

آسفالت كاری در زمستان

آسفالت كاری در زمستان

 بیر نئچه شكیل ده كندین یاریمچیلیق مسجدینلن

یاریمچیلیق مسجید

 

یاریمچیلیق مسجید

آرديني اوخو
یکشنبه 20 آذر 1390
بؤلوملر : كندین یازیلاری,

خودتان قضاوت كنید!!!

0 گؤروش
یازار:‌ كند اوشاقي

اگر صفحه 13 صفحه محیط زیست روزنامه شرق را در روز 30 آبان مطالعه می فرمودید با واقعیت شگرفی مواجه می گشتید كه در ماههای اخیر صحبتهای خلاف آن را در لابلای صفحات تقریبا تمامی خبرگزاریها روزنامه ها و سایتها خوانده بودید.

این صفحه دروغ بزرگی را فاش ساخته بود : تقریبا تمامی مسئولین یك صدا اظهار می داشتند كه خشكیدن دریاچه اورمیه كار خدا و صلاح او در آوردن خشكسالی است و سهم سیاستهای دولت در این امر بسیار كم و در حد 5 درصد است. آنها معتقد بودند كه احداث بیش از 40 صد بر روی تمام رودخانه های سیراب كننده دریاچه نقش بسیار ناچیزی در خشكیدن دریاچه اورمیه و فجایع انسانی و زیست محیطی متعاقب آن دارد وحتی اگر این سدها ساخته نمی شد یا اگر آب بسته شده بر روی این رودخانه ها نیز باز گردد بازهم مشكلی از این دریاچه زیبا برطرف نخواهد كرد. این مطلب تحقیقی روزنامه شرق پایانی بود بردروغ این مسئولین. آنها مدعی بودند در مجموعا در پشت سدها 650 میلیون متر مكعب آب ذخیره شده وجود دارد كه دردی را درمان نمی كند در حالیكه طبق آمار خود وزارت نیرو تا سال 1387 بیش از دو میلیارد و نیم متر مكعب آب در پشت سدها بوده كه به طور قطع حجم این آب در سه سال گذشته و با راه اندازی چند سد در حال ساخت دیگر نیز این میزان تا به حال به 3 میلیارد متر مكعب نیز رسیده. حال باید این سوال را از خود ، مردم و آن مسئولان پرسید كه علت جلوگیری از رسیدن آب به دریاچه اورمیه چیست؟ دلیل كتمان این واقعیت كه با آب پشت سدها می توان دریاچه اورمیه را نجات داد چیست؟ اصولا چه فرد یا افرادی از خشكیدن دریاچه اورمیه و به تبع آن ایجاد ریزگردها و طوفانهای نمكی و مختل شدن وضعیت كشاورزی و در نهایت عدم امكان زیست ملت آذربایجان در حوالی صدها كیلومتری این دریاچه، بهره می برند؟

مطالب روزنامه شرق به همراه لینك آن صفحه را در پایین می آورم

 

مطلب روزنامه شرق:

« اغلب مسوولان دولتی اعم از مقام‌های وزارت نیرو و سازمان حفاظت محیط‌زیست و همچنین مسوولان سازمان آب منطقه‌ای آذربایجان غربی سهم سدها در خشكی و برداشت حق‌آبه دریاچه ارومیه را كمتر از ده‌‌درصد اعلام می‌كنند و می‌گویند كل آب ذخیره‌شده در پشت سدهای احداث شده روی رودخانه‌های حوزه آبریز دریاچه درنهایت به 650 میلیون مترمكعب می‌رسد، با این حال براساس اسناد منتشر‌شده از سوی وزارت نیرو از جمله «كتاب جامع سد، آب، نیروگاه‌های برقآبی و صنایع وابسته» از سوی این وزارتخانه و همچنین پایگاه اینترنتی سدهای ایران نشان می‌دهد، حجم مفید ذخیره مخازن41سدی كه در حوزه آبریز دریاچه ارومیه احداث شده‌اند در مجموع در حدود سه میلیارد مترمكعب آب است. این آمار حاكی از اختلافی بالغ بر دو میلیارد و 350مترمكعب آب میان آنچه مسوولان می‌گویند و آنچه در واقع در پشت سدهای این منطقه جمع می‌شود است، در طول سالیان گذشته دست‌كم 41سد روی رودخانه‌های منتهی به دریاچه ارومیه از سوی وزارت نیرو و سازمان‌های آب منطقه‌ای سه استان دارای حوزه آب‌ریز با دریاچه ساخته شده است و تعدادی در همین حدود سد نیز هم‌اكنون در دست طراحی و ساخت است. بر این اساس تنها 9 سد موجود در استان آذربایجان‌غربی شامل سد‌های اشنویه، ساروق، باراندوز، حسنلو، زولا، سیمینه رود، شهرچایی، شهیدكاظمی، مهاباد و نازلو به‌تنهایی توانایی ذخیره دو میلیارد و 411میلیارد مترمكعب آب در مخازن خود را دارند. از سوی دیگر باید گفت آمارهایی كه تاكنون منتشر شده و در دسترس است مربوط به سال 87 است و از سدهایی كه در این سه سال ساخت آنها به پایان رسیده و آب‌گیری و بهره‌برداری از مخازن آنها آغاز شده، اطلاعی در دست نیست.» روزنامه شرق، 30/08/ 1390 صفحه 13

 

 

لینك  صفحه محیط زیست روزنامه شرق در تاریخ 30 آبان 90

http://sharghnewspaper.ir/Page/Paper/90/08/30/13

 

http://sharghnewspaper.ir/PaperCut/90-08-30/17306.jpg

آرديني اوخو
پنجشنبه 3 آذر 1390
بؤلوملر : اخبار,

آسفالت كاری در زمستان!!!

0 گؤروش
یازار:‌ كند اوشاقي

سلام

امیدوارم كه حالتون خوب باشه.

تا به حال دیدین تو زمستون اونم تو آذربایجان با این همه بارش برف و باران جاده زیرسازی كنن و آسفالت بریزن؟؟فكر نكنم دیده باشین!!!حتما میگین دیوونه شدم؟؟!! نه به خدا دیوونگی و این حرفا نیست.راستشو بخواین هفته پیش كه از دانشگاه می اومدم خونه چشتون روز بد نبینه با صحنه ای روبرو شدم كه از تعجب داشتم شاخ در میآوردم.تو راه روستامون خاكریزی می كردن یه عالمه خاك ریخته بودن. از یكی از هم كندلی یام پرسیدم فلانی اینا چیه؟ دارن چیكار می كنن؟ برگشت با خنده بهم گفت:« دالدن آیلیب لار دا!! قیشین گؤنونده ایسته ییللر زیر سازی ائله سینلر سونرا آسفالت تؤكسینلر!!»

وقتی داشتم بر می گشتم دانشگاه دیدم خاك ها رو برداشتن. اهالی می گفتن كه آقای «خیری» نماینده شهرستان و بخشدار محترم تیكمه داش گفتن كه با این خاك ها تو این روز زمستون نمی شه زیر سازی كرد اینا رو بردارین و یه نوع خاك دیگه بیارین كه بشه با اون زیرسازی كرد!!

حالا جدا از اینكه این دوباره كاری ها سودش به جیب یكی از شوراهای روستا میره (آخه با كامیون اونا این خاك ها را می آرن) حا سوال اینه كه تو روستایی كه هنوز لوله كشی آبش قدیمیه و سیستم لوله كشیش بایستی عوض شه چه نیازی به ریختن آسفالت هست؟لابد میخوان بعد آسفالت كاری لوله ها رو عوض كنن تا اون موقع بازم یه كاری داشته باشن واسه انجام دادنش!!! و سوال دوم چه نیازی هست كه این كارا تو این سرما و برف و بارون باشه؟مسئولا تو تابستون داشتن پس چیكار می كردن؟لابد تو خواب زمستونی بودن!!

به نظر من جواب این سوال ها خیلی بدیهیه و جوابش هم اینه كه چون یواش یواش داریم به تایم انتخابات نزدیك میشیم جناب آقای «خیری» فرصت رو مغتنم دونستن تا با این كار هم خودشون رو تبلیغ كنن و هم تو كارنامه عملكردشون یه چیزی داشته باشن برای این كه سر مردم رو شیره بمالن. ولی جواب من به ایشون اینه كه دیگه دوران این كارا گذشته و نمی شه با این كارا مردم رو فریب داد. پیشنهاد من به آقای خیری اینه كه دنبال یه ترفند دیگه باشن واسه جلب آرای مردم.

آرديني اوخو
پنجشنبه 3 آذر 1390
بؤلوملر : كندین یازیلاری,